Welke methodiek gebruiken jullie voor de rekenvaardigheid
De kinderen rekenen volgens de methodiek van Math:
- Een complete leerlijn logisch-mathematische ontwikkeling, beginnend vanaf nul jaar
- Een uitwerking van alle leerdoelen in relatie naar kerndoelen, referentieniveaus en CITO
- Een uitgebreide handleiding voor de leerkracht met daarin didactische en organisatorische aanwijzingen voor het starten met MATH, voorbeeld weekschema’s, instructievormen (o.a. ook de Singapore methode), integratie van Leren Leren principes in rekenen/wiskunde, MATH essenties (over strategieën, getalbegrip, getallenlijn etc.), handleiding Rekentuin en Khanacademy etc.
- Een digitale werkomgeving voor de leerling, genaamd www.m4th.nl met daarin:
- Portfolio’s en leerdoelen op level 1 t/m level 8
- Extra oefeningen bij de leerdoelen
- Instructiefilmpjes bij alle typen sommen
- Cijfermatig rekenen (gebruik makend van de meest eenvoudige algoritmen stammend uit het traditionele rekenen)
- Overhaalsommen conform de CITO opgaven, gekoppeld aan leren-leren strategieën om deze goed aan te kunnen pakken
- Een coaching gedeelte voor de leerkracht
- De ontdekhoek, opsomming van concrete materialen die ingezet kunnen worden voor het organiseren van leeractiviteiten
- Een digitale bibliotheek met een schat aan verrijkingsprojecten voor de betere rekenaars die met minder uren rekenen in de week uit kunnen
- Een beschrijving van de rol van de leerkracht als “friendly mediator”, “teacher” en “coach”
- Een handleiding voor de ouders, want kinderen kunnen in principe overal met MATH aan de slag, dus ook thuis