Succesvol leren door te doen! Praktijkklas

Bij Accrete kan ieder kind leren op zijn of haar eigen niveau en in eigen tempo. Kinderen die graag leren 'met hun handen’ kunnen vanaf groep 5 praktisch onderwijs binnen en buiten de school volgen. Kinderen worden na overleg en besluit toegelaten. De praktijkpleinen zijn gerealiseerd in Ossenzijl, Steenwijk en Zwartsluis.

Voor meer informatie voor ouders en bedrijven kan er contact worden opgenomen met de coördinator of de leerkracht van de Praktijkklas.

Accrete

Initiator Harry Bouwman Over zelfvertrouwen en plezier

De praktijkklas geeft de kinderen een boost in hun zelfvertrouwen. In een enquête geven ze aan met meer plezier naar school te gaan en trots te zijn op wat ze in de praktijklessen doen. Het verschil is ook zichtbaar op school. 

Ze worden niet geconfronteerd met hun tekort, maar komen thuis met iets wat zij zelf gemaakt hebben: "Ze laten zien wat ze kunnen.” Er zijn ook kinderen die nu in de klas beter hun best doen, omdat ze de link leggen tussen theorie en praktijk. Om een stekker in elkaar te zetten moet je toch kunnen rekenen.

Veel bedrijven zijn ontzettend enthousiast als ze horen over onze praktijkklas. Ze willen allemaal helpen, bieden belangeloos hun expertise aan of sponsoren gereedschappen. “Ik hoor van alle bedrijven hetzelfde: We komen als geroepen. Ze vrezen nergens meer personeel te vinden. Dit zijn hun toekomstige werknemers.”

Over zelfvertrouwen en plezier
Accrete PCO

Rondleiding Praktijkklas Video uit de 'praktijk'

Accrete PCO

Praktijkklas Team

Sam Botter - Accrete PCO
Sam Botter
Coördinator & Leerkracht Praktijkklas
sambotter@accrete.nl
Jellien Aalderink - Accrete PCO
Jellien Aalderink
Leerkracht Praktijkklas
Harry Bouwman - Accrete PCO
Harry Bouwman
Leerkracht Praktijkklas
Leny de Lange - Accrete PCO
Leny de Lange
Onderwijsassistente Praktijkklas
Eelco Dijkstra - Accrete PCO
Eelco Dijkstra
Onderwijsassistent Praktijkklas

Lekker bezig zijn Foto's uit de 'praktijk'

Reis je met ons mee? We zijn op Expeditie Accrete!

Tijdens de Expeditie Accrete gaan kinderen op ontdekkingsreis. In een doorgaande ontwikkellijn leren ze te vertrouwen op zichzelf en hun mogelijkheden.

De eerste 1000 dagen

Onze expeditie gaat al van start bij de zwangerschap. In de 1.000 dagen daarna, tot aan onze tweede verjaardag, worden we namelijk gevormd tot wie we nu zijn. Aan alle kleine kinderen die nu in deze fase van de expeditie zitten, bieden we samen met hun ouders een kansrijke start.

Spelenderwijs Ontdekken

Om onze missie te voltooien, moeten we onze executieve functies ontwikkelen. Muziek maken, luisteren en veel bewegen spelen daarbij een belangrijke rol tijdens onze reis. Zo ontwikkelen we het empathisch vermogen, creativiteit, concentratie en focus nóg beter.

Persoonlijke route

Ieder expeditielid is verschillend en ontdekt andere dingen. Daarom stemmen wij de route van de reis persoonlijk af op de individuele behoeftes van de kinderen. Zo krijgt iedereen de kans om zich in eigen tempo en op eigen niveau te ontwikkelen.

Ontdek het onbekende

Tijdens onze reis komen we in een rijke leeromgeving terecht die onze nieuwsgierigheid wekt. Hierin dagen we onze leerlingen uit om verschillende vaardigheden eigen te maken. Zo leren zij creatief en probleemoplossend te denken. Het onbekende ontdekken op een intuïtieve, natuurlijk wijze!

Eindbestemming (on)bekend

Creatief denken en innovatief handelen brengt de expeditieleden uiteindelijk op de eindbestemming. Deze is deels bekend maar deels ook niet. Doordat we als expeditieleden constant met en van elkaar leren, leren we niet alleen leren, maar ook leven.

Verantwoord op reis

We denken niet alleen aan onszelf, maar ook aan de wereld om ons heen. Tijdens onze expeditie leggen we binnen en buiten de kindcentra verbinding met de maatschappij en natuur. Zo zijn we verantwoord onderweg.

‘‘Elk kind heeft recht op een fijne schooltijd. Wij willen iedere leerling succeservaringen laten opdoen op zijn of haar eigen niveau. Of dat nou in een plusklas, een praktijkklas of in een normale klas is. Iedereen is even waardevol.’’

Jan Spanjer

Oud-Voorzitter college van bestuur
‘'De pauze is altijd te lang, want ze willen direct weer aan het werk. Nou, dat zie ik bij rekenen nooit hoor. En kinderen die op school slecht lezen, kunnen het op de spelcomputer bij de ouderen in het woonzorgcentrum ineens wel.'’

Harry Bouwman

Coördinator Praktijkklas